Tidsstyring webapp

 Tidsstyring app

Fordi tidsstyringen gør at projekter lykkedes

Et projekt skal have afsat den rigtige tid. Derfor startede jeg med at udvikle en webapplikation 

Freelance timer udviklede jeg under min uddannelse som Multimediadesigner. Bare til eget brug. Jeg havde planer om at udgive det, så alle kunne få en konto, men jeg var meget i tvivl om hvor meget min webserver kunne trække og derfor tog jeg ikke skridtet videre.

Programmet er ganske enkelt. Man opretter en konto og når man er logget ind kan man oprette forskellige arbejdspladser/kunder og, for overskuelighedens skyld, give dem hver deres farve. Herefter er der så en lille timer som man kan sætte igang på hver opgave.

Opgaverne blev sat på, på månedsbases og man havde dermed hele tiden overblikket over hvad der var brugt af tid på opgaverne den pågældende måned, og kunne som timelønnet udregne prisen. Denne del var også indbygget i applikationen.

Egentlig var applikationen ret simpel og der var mange features man måske savnede. Men den klarede opgaven og var et vigtigt element i mit arbejde de første 2-3år af mit arbejdsliv. Da min chef fik øjnene op på idéen kom vi alle sammen på et kommercielt produkt (syncd.com). Hvilket var ganske fint, uden at være så visuelt fængende som mit lille program.

 

Erfaringsbaseret projektstyring

En metode til at lave korrekte estimater og lede projekterne sikkert i mål

Min model for at køre de fleste af mine projekter, vil jeg kalde erfaringsbaseret projektstyring. Det handler helt enkelt om, at når man giver tilbud på et projekt, så er det lavet ud fra den erfaring der er fra tidligere projekter. 

Mange opgaver ved jeg efterhånden hvad der ligger af arbejde i, men ofte er det en meget sikker hjælp at slå op regnskabet og se hvad lignende opgaver, reelt, tidligere har krævet. Og det kan man gøre i f.eks. syncd.com På den måde bliver opgaverne solgt korrekt til kunderne og medarbejderne oplever en god proces, fordi de er meget tæt på at være sikret den tid de har brug for. 

Det er ikke en enkel opgave, da alle projekter er forskellige. Og her spiller erfaringen ind. Jeg har dog ofte været i en situation hvor en medarbejder har estimeret et timeforbrug, som jeg godt kunne se ikke holdte, fordi vi kunne slå det op.

Noget der er rigtig vigtigt for at modellen kan lykkedes, er at man ikke bruger værktøjet til at overvåge sine medarbejdere. Det er i mine øjne lidt gammeldags - For som udgangspunkt må vi tro det bedste om hinanden. Og skal vi have noget ud af det, set i forhold til projektplanlægning, så er det evalueringen af tidligere forbrugt tid vi skal have fat på.

Der kan siges rigtig meget mere om denne model for projektstyring, dette er blot en lille introduktion til inspiration.

 

BeMyDay - Freebird v2

En lille historie om at ambitionerne nogle gange kan blive så store at de umuligør idéen

Jeg var rigtig glad for min lille tidsoptager. Da jeg var blevet en meget bedre programmør og havde bedre indsigt i usabillity siden den første version, startede jeg forfra. 

Tidsstyring app design

Jeg købte domænet BeMyDay.com, da jeg tænkte at det her var det ultimative værktøj til at skabe en god dag i arbejdet. Jeg kom rigtig langt i arbejdet med designet og strukturen af programmet og jeg var godt klar over at det var et stort projekt. Men jeg havde bare ikke en grænse for hvad der skulle til før jeg var færdig.

Det betød at det blev et alt for stort arbejde og jeg blev hele tiden klogere, så jeg måtte gå et par skridt tilbage. Når jeg ser tilbage på projektet i dag, kan jeg godt se at jeg dels skulle have afsat mere tid til det og så opdelt det i flere releases, hvor nye funktioner blev bygget inde efter hånden. 

Af lækre features kan jeg dog nævne at jeg fik bygget et lækkert flip-ur til timeren, som via de små flips indikerede at det kørte.

Jeg indbyggede også et meget præcist tidssytem i flash, som ikke var standard (Læs mere om den avancerede funktionalitet). Jeg fandt ud af at den indbyggede timer i Flash ikke være særlig præcis - Det vil sige at 1 sekund ikke altid var et sekund. Og såden skulle det naturligvis ikke være i et tidsstyringsprogram. Det var en ret kompliceret opgave og på kanten af hvad der, på det tidspunkt, kunne lade sig gøre. Men det lykkedes til sidst.

Når jeg i dag ser tilbage på BeMyDay, kan jeg godt ærge mig over at jeg ikke fik fuldført projektet. Men omvendet havde jeg rigtig mange andre projekter i samme periode, som blev en stor succes. Jeg syntes stadig at design og interface på dette produkt var virkelig lækkert, måske det bliver til noget i et kommende projekt?

Tidsstyring usability 

 

Det vi gør godt i dag, kan vi altid gøre endnu bedre i morgen

 

Om Thuendesign

Karsten Thuen. Konceptudvikler og programmør. Forsøger at arbejde på samme måde som en dygtig snedker der både udtænker, tegner og bygger de lækre møbler. 

 

 

Udvalgte projekter

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5