PlotInd

 plotind - design

PlotInd - Digital undervisning

Undervisningssystem til Dansk i folkeskolen, udviklet for Alinea

Da jeg arbejde hos redWEB, var et af mine større projekter udviklingen af PlotInd. Da det skulle udvikleds til både 3. 4. og 5. klasse, var det et en ny opgave hvert år, 3 år i træk. Du kan se introduktionsvideoer til systemet, eller købe adgang, her.

Min opgave var at være projektleder, samt at stå for den tekniske udvikling. Derudover var jeg også med inde over konceptet og det var også min opgave at sørge for at skabe liv, motivation og stemning igennem lækre animationer. Med på projektet var desuden Christian Bennike, som sparingspartner og Palle Klokker Henriksen, som designer.

PlotInd betår af en bog, til hvert klassetrin, med historier og undervisningsmateriale. Derudover er der et online medie-system til hvert klassetrin, og det er det vi har udviklet. Fra bogen guides man ind til forskellige opgaver i online systemet. Her skal ungerne så f.eks. selv skrive tekster, sætte billeder sammen eller lave en powerpoint.

PlotInd er et ret revolutionerende produkt. Og det er det af to grunde.

  1. Der findes ikke andre undervisningsmaterialer som sætter så klart et fokus på at eleverne skal lære at anvende computerens standardprogrammer, som Word og Powerpoint.
  2. Produktet indeholder en lang række instruktionsvideoer som ikke bare hjælper eleverne, men også sætter skub i de knap så it-kyndige lærere - Og det har været en stor succes.

 

PlotInd - Processen

3, ikke helt, ukomplicerede projekter

Jeg har lagt op mod 150 timers arbejde i programmering, projektstyring og animation, og Palle har brugt 30-60timer pr. klassetrin. I forhold til de webprojekter vi ellers har haft i huset, er der altså tale om et middelstort projekt. Og det er en øvelse at få sådan et projekt til at passe ind i det daglige flow. For at få det til at gå op, har jeg derfor lagt en del bufferdage ind i planen, samt afsat dage til andre spontane opgaver. 

Det første år kørte processen iterativt, hvilket gjore at vi hele tiden kunne justere ind og finpudse konceptet. Men de 2 følgende år kørte vi en mere fast proces, da vi der var ved at have det hele godt inde under huden. Vi nåede dog i mål til tiden alle 3 år og inden for de estimerede budgetter.

For at få de 3 forskellige systemer til at blive attraktive for ungerne, brugte vi meget tid på at sætte os ind i hvordan det er f.eks. at gå i 3. klasse. Og der er faktisk rigtig stor forskel på hvad man syntes er sejt og cool i 3. og 4. klasse. Og det afspejler sig naturligvis i både design, karakterer og animation. I 4. klasse foregår det hele på en lejrskole, da det specielt på dette niveau er noget meget centralt.

 

PlotInd - Animation

Animation som en effektiv motivationsfaktor

Vi ved det alle sammen. Der skal rigtig meget til for at skabe interesse hos ungerne. Da Plotind som udgangspunkt er et lidt teknisk system, hvor man egentlig bare skal finde materialer til sin opgave, ville jeg gerne gøre en indsats for at skabe ekstra motivation. Derfor at de små finurlige animationer en vigtig del af produktet.

Jeg har, til Plotind, udviklet et væld af små animationer. F.eks. er der i 3. klasse en kat er puster sæblebobler og en trold der piller næse, med inspiraton fra den tilhørende bog. De kommer kun frem en gang imellem og er dermed med til at skabe en lille tilbagevendene interesse for systemet.

Derudover er der lagt rigtig mange små, rafinerede animationer ind over alt. Når man arbejder med animation er det vigtigt at det ikke tager overhånd og dermed stjæler fokus. Derimod må de gerne hjælpe brugeren i den rigtige retning og skabe motivation for at komme videre. 

Du kan se en lille præsentation af Plotind til 3. klasse her

 

 

Det vi gør godt i dag, kan vi altid gøre endnu bedre i morgen

 

Om Thuendesign

Karsten Thuen. Konceptudvikler og programmør. Forsøger at arbejde på samme måde som en dygtig snedker der både udtænker, tegner og bygger de lækre møbler. 

 

 

Udvalgte projekter

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5