Gør som Gud...

En visuel genfortælling af evangeliet

Hvordan fortæller man om nogle af de centrale ting de kristne tror på, så det huskes og opleves som nyt?

Det var mit fjerde år med animation og, på en eller anden måde, kunne jeg mærke at presset på mig steg. Men jeg lod mig ikke gå på af det, for jeg var drevet af at skabe præcis det jeg følte og tænkte. Det vil sige at det ikke skulle afhænge af pres eller andres mening. Nogle af mine tidligere animationsprojekter kan findes her:

At møde
Gud hvorfor sover jeg?

Temaet til dette års JesusFest var "Gør som Gud, bliv menneske!". Og det handede om at Gud jo netop blev menneske som os igennem Jesus og med det i tankerne blev der sat fokus på bl.a. at han har stået i de samme fordringer som os, men også at Jesus var et meget fællesskabsorienteret menneske. Alle skulle have lov til at høre og føle Guds universielle kærlighed.

Animation - Skabt

Jeg syntes det var et fedt tema, men som altid, oplevede jeg store udfordringer i at finde på den helt rigtige historie og komme godt i gang. Efter flere måneders tvivl, begyndte billederne dog at komme klart frem. I hovedet var det en virkelig fantastisk historie, nu skulle den bare skabes som animation. Ingen tvivl om at det var en rigtig vild udfordring jeg gav mig selv. Og for at gøre det endnu vildere havde jeg tidligt i processen besluttet mig for at jeg gerne, denne gang, ville arbejde intensivt med farver.

Animation - Korsfæstelsen

Jeg brugte en stor del af min fritid i sensommeren og efteråret af 2007 på arbejdet. Jeg endte med at have lagt et godt stykke over 100 timer i arbejdet, og der var stadig enkelte scener jeg gerne ville have gjort lidt bedre. Men det er dog den animation jeg holder allermest af da den indeholder flere meget stemningsfyldte og gode scener. 

Animation - Storyboard 1

Animation storyboard 2

 

Historien i Gør som Gud...

Her er mine tanker bag, men jeg vil selfølgelig gerne lade tolkningen stå frit

Med grundfortællingen, det vil sige evangeliet, kan vi se og forstå tingenes tilstand. Smage håbet, og se at Jesus kalder os til at leve leve livet sammen med Ham. Se hvor stort det er at verdens skaber elsker sine små skabninger, dig og mig, så højt at han med en tjeners skikkelse kom til verden, for til sidst at dø for os. Og det uden at efterlade os.

I starten af filmen ser vi en bog blive åbnet og bogen bliver til jorden. Det refererer til skabelsesberetningen fra Johannesevangeliet. I fortællingen her bliver det desuden til det glædelige budskab de kristne bliver givet til at gå videre med.

Den vandrende i mørket kan være både en som ikke er kristen, eller en som måske er meget tvivlende. Jeg tror der ligger rigtig mange ting i det her billede med at vandre i mørket, som Jesus også flere gange taler om i evangelierne. Men jeg er ikke sikker på jeg har fået det hele med. Det har været noget af en personlig åbenbaring at arbejde med historien. Jeg vil derfor godt komme med et par bud på hvordan historien i animationen måske kan forstås.

Vi lever i verden. Vi tror måske ikke at vi har noget fremtidshåb og ser dermed ikke mere frem end vores egne fødder. Hvis vi dog alligevel tør se op, så ser vi at der er lys i dette mørke. Der er håb og der er mennesker omkring os.

Animation - Apostle

Duen der flyver fra korset, er et symbol på helligånden. Det vil sige Gud der, på en måde, lever og kommunikerer igennem os. Helligånden daler først til apostlene og herefter vender lyset tilbage til verden og videre ud til alle folkeslag for til sidst også at nå ud til os. 

En måde billedet måske også kan bruges, kan være at man taler om kristne som render rundt og nøjes med at kigge op i himmelen. Man har helt glemt at man faktisk lever i verden. Men det er jo her vi er. Vi er kun på vej til himmelen. Ser vi mod horisonten, forstår vi at det er noget vi vandrer i mod, og kan samtidig se verden omkring os, og de mennesker der stadig vandrer i mørket.

Det var lidt af de tanker jeg har omkring det. Det er ikke sikkert det giver mening for alle, men du er selvfølgeli velkommen til at spørge ind.

 

Det vi gør godt i dag, kan vi altid gøre endnu bedre i morgen

 

Om Thuendesign

Karsten Thuen. Konceptudvikler og programmør. Forsøger at arbejde på samme måde som en dygtig snedker der både udtænker, tegner og bygger de lækre møbler. 

 

 

Udvalgte projekter

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5