JesusFest 2004

Animation på 3 storskærme

Mit første animationsprojekt - En tegnefilm i meget stort format

Jeg havde i sommeren 2003, haft en idé om at det kunne være sjovt at fortælle små historier igennem animation. Flash havde jeg arbejdet i igennem længere tid, og jeg begyndte at se mulighederne. 

Godt et års tid efter, stødte jeg på Joakim Boll, som var en af de frivillige bag JesusFest i Århus. JesusFest var en årlig begivenhed frem til 2008. En stor konference, hvor flere end 1000 kristne unge mødtes til musik, forkyndelse og fest. Jeg luftede min idé om at lave animation for Joakim, og han var straks med på idéen, og kunne se hvor det ville give mening.

Temaet var "At møde", og det handlede om hvordan vi møder Gud og de mennesker vi ser i det daglige, på forskellige måder. Min opgave var at skabe en mindre historie som kunne sætte hele festen i gang med et brag. Det vil sige at animationen skulle være en intro til aftenen, som kunne give et indblik i temaet samtidig med at den ville være festlig og nyskabende.

I 2004 var det rigtig vildt det vi havde gang i. Ud over at animation kun i mindre grad blev brugt til store koncerter, var vores idé også at den skulle køre hen over 3 storskærme, som baggrund til scenen.

jesusfest 2004 salen
For at få det til at lykkedes, måtte vi sætte hvid engangdug op på samlingen mellem de 3 læreder, og et hold teknikere måtte kæmpe natten igennem med at justere ind og opsætte projektorerene, så der var glidende overgang mellem de 3 skærme. Med den teknik vi havde til rådighed, lavede jeg 2 animationer. Én til sideskærmene, og én til midterskærmen. Da de skulle afspilles, var opgaven så at sætte dem i gang på nøjagtigt samme tid.

Mit første rigtige animationsprojekt, lagde jeg rigtig meget tid og kræfter i. Produktet var meget succesfyldt og selvom det i dag ser lidt enkelt ud, er det stadig noget der huskes med stor begejstring. 

"At møde" - Processen

Når man kaster sig ud i noget man aldrig rigtig har prøvet før, må man selv opfinde metodene

Da jeg sagde ja til opgaven, var jeg ikke helt klar over hvad det betød. Jeg viste bare at det kunne være rigtig sjovt, og jeg rigtig gerne ville afprøve mine evner på det her område. Og med JesusFest var der et rigtig godt formål at arbejde ud fra.

Arbejdet startede i August og jeg nåede lige i mål inden konferencen blev afholdt i slutningen af november. Joakim Boll var projekt leder, Jonas Rasmussen stod for musikken - Resten var så op til mig. Jeg startede med at lave nogle simple storyboards. Min idé var at lave en række scener som, på en eller anden måde, kunne flyde ind i hinanden. 

Animation storyboard

Jeg havde en lille Wacom tegneplade til computeren, som jeg brugte flittigt. Men det var vildt svært at få detaljerne ordentligt med, og mine tegnekundskaber kunne godt have været bedre. Derfor udviklede jeg bl.a. en motode, hvor jeg filmede de sværste scener, og herefter tegnede dele af videoen af.

Jeg syntes resultatet blev rigtig godt, da det samtidig gav mere realistiske bevægelser på f.eks. manden der går hen over vejen.

Budskabet i animationen

Det hele er rigtig enkelt. Oplevelsen er i centrum og handlingen går på møder i livet

Jesusfest 2004 Mødet

Selve handlingen er egentlig ligetil. Der er umiddelbart ikke den vilde historie. Jeg har dog alligevel nogle tanker, som jeg har haft med i historien.

Animationen er bygget op af en række af forskellige måder vi møder på i det daglige. Vi møder naboen, et tilfældigt menneske i vaskeriet eller i toget, folk der går forbi på gaden. Og nogle gange skal vi, enda, møde både den dybe sorg og døden.

Måske møder vi ikke lige Gud på samme måde som med Moses igennem tornebusken. Men igennem nadveneren bliver vi tilbudt fællesskab med Ham.

Måske vigtigsts af alt, er det, hvad vi møder hinnanden med. Og netop her slutter animationen, med vidnet om Guds kærlighed til os, igennem Jesus Kristus.

God fornøjelse med animationen!

 

 

Det vi gør godt i dag, kan vi altid gøre endnu bedre i morgen

 

Om Thuendesign

Karsten Thuen. Konceptudvikler og programmør. Forsøger at arbejde på samme måde som en dygtig snedker der både udtænker, tegner og bygger de lækre møbler. 

 

 

Udvalgte projekter

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5